Здавна, саме язичницька восьмикутна зірка, звана предками як
Алатир (від др.іран. al-atar - "біл-горюч"), а не шестикутна зірка
Давіда, була головним символом різдвяно-колядницьких містерій в Україні.
Зірка-Алатир являє собою український колорік у вигляді восьми головних циклів:
Коляда, Масляна, Великдень, Трійця, Купала, Спасівка, Рожаниці, Діди. Він же,
восьмикутник, є характерним і для народної орнаментики, особливо гуцульської.
Загалом, цей символ зустрічається у кожному напрямку народного мистецтва - в
українських писанках, українській вишивці, народному різьбленні, витинанці
тощо.
Езотерично, Алатир являє собою октаграму: проекцію ромба
(небесний світ) на квадрат (матеріальний світ), та їх взаємне пересікання
(http://ru.wikipedia.org/wiki/Октаграмма). Ідеологічно, це символ Бога-Творця
Сварога, символ Порядку і Світобудови. Він зв'язує усі сторони світу і позначає
абсолютний баланс, гармонію і рівновагу, здійснюючи потужну цілющу дію.
Споконвіку, наші Пращури використовували восьмикутну зірку
як універсальний оберіг у своєму побуті. У кожній хаті на Святвечір стояв
Алатир - він беріг мешканців і відганяв лихо від оселі. У слов'ян існує легенда
про біл-горюч камінь "Алатир", наділений чарівними властивостями. В
одному із давніх замовлянь на припинення крові говориться так: "…на
острові Буяні, красна дівчина сидить на камені Алатирі, а із-під того каменю
б’є жива вода. А в руках у неї голка. І зашиває діва рану, як зашиє все
заживе".
Алатир - то провісник Божеського добра, око Роду. Саме тому
колядницькі ватаги використовували восьмикутну зірку в якості свого
найголовнішого оберега і атрибута Різдва, наряджаючись у святкові маски і шкури
тотемних тварин, прославляючи новонародженого Божича-Коляду.
В Україні традиція виготовлення різдвяних звізд особливо
поширена. Колись, кожен регіон мав свою специфіку виготовлення зірок. Зазвичай,
їх робили із дерев'яних дошок та решета (обечайки), півтора-два метри в
діаметрі. Потім обклеювали кольоровими папером і тканинами, прикрашали фольгою,
стрічками й китицями. Стандартна зірка мала вісім ріжків, однак в певних
областях дотримувались і більшої кількості, арґументуючи це: "чим більше -
тим краще". Сама зірка кріпилася на високій жердині непорушно, а промені
крутилися довкола осі за допомогою блока та протягненого від нього шнурка. На
одному боці зірки зображали людське обличчя або Сонце, на другому – колядницькі
сцени. Усередину іноді вставляли свічку, утворюючи щось на зразок
"чарівного ліхтаря". На виготовлення такої звізди йшло від тижня
часу, тому їх виробляли заздалегідь.
У висновку, сотворена народними умільцями, восьмикутна зірка
ставала справжнім витвором мистецтва й радістю для людей. У різдвяному вертепі
нести її доручали "звіздарю" - саме він тримав колядницьку сонцесяйну
Зірку-Алатир, обходячи оселі та провіщаючи господарям злагоду і добробут.
На жаль, християнська церква нещадно переслідувала
праукраїнські язичницькі культи та традиції. Те, що неможливо було знищити,
ієрархи привласнювали собі, перекручуючи духовний зміст. Колядників назвали
"христославами", а восьмиконечні звізди почали зникати, натомість
з'являлися нові - шестипроменеві, "вифлеємські" зірки з євангельським
сюжетом про прибуття зі сходу мудреців, шлях яким до Вифлеєма вказувала яскрава
зоря.
© Віталій Креслав, (https://www.facebook.com/vitaliykreslav)
- етнолог, краєзнавець, засновник т-ва "Спадщина Предків"
Немає коментарів:
Дописати коментар